Loading

اخبار و مقالات

انواع روش اجرای نما
  • 17
  • بهمن

انواع روش اجرای نما

نما با استفاده از ملات سیمان:
به دلیل اینکه ساختمان ها معمولاً تراز نیستند اجرای نما با ملات سیمان این عیب را پوشش خواهد داد. این روش نسبت به سایر روش های اجرای نما با سرعت کندتری پیش می رود و از طرفی سیمان، دوغاب و ملاتی که استفاده می-شود می تواند سبب کثیفی نما شود و همچنین این روش اجرای نما، باعث ایجاد نخاله و ضایعات ساختمانی خواهد شد. حسن این روش این است که پیوند نما و بدنه توسط سیمان استحکام خوبی دارد و این روش اجرای نما برخلاف سایر روش ها نیاز به مطالعات مهندسی قبل از اجرا ندارد و توسط استادکاران قابل اجرا خواهد بود.

2.نما با استفاده از چسب:
انتخاب چسب مناسب که از نظر خصوصیات فنی با آجر، سرامیک و… همخوانی داشته باشد مهم است و نیاز به مطالعات مهندسی دارد. لازم به ذکر است که این چسب مانند یک ماده الاستیک عمل می کند و توانایی جذب حرکات ارتعاشی قطعه کارشده (کاشی، آجر و..) و زیرسازی را دارد. قبل از استفاده از چسب لازم است پلاستر سیمانی روی دیوار اجرا شود.چسب باید در قسمت پشت آجر، سنگ و یا سرامیک پهن شود، به گونه ای که هیچ قسمت چسب نگرفته ای در پشت قطعه وجود نداشته باشد. زمانی که محیط از آب اشباع می شود در محل های درز بندی شده، آب می تواند نفوذ کند و ممکن است یخ بزند ودر نهایت، آجر و یا سرامیک از سطح نما کنده شود. بنابراین بندکشی باید به گونه ای انجام شود که کاملاً از نفوذ آب جلوگیری کند.
3.نمای خشک:
سیستم نمای خشک یک سیستم اجرای نما است که در آن برای اتصال اجزای نما شامل پنل های رسی ، سنگ و غیره از ملات استفاده نمی-شود بلکه در این سیستم از تجهیزات فلزی مانند ریل ، پیچ و غیره استفاده می¬شود. این سیستم با پنل های رسی و سنگ، سرامیک، شیشه و کامپوزیت قابل اجرا می باشد.
اجزای یک سیستم نمای خشک عبارتند از:
1)عایق حرارتی
2)چهارچوب نگهدارنده
3)فضای خالی تهویه
4)اتصالات
5)پانل های رسی و ….

مزایای سیستم نمای خشک با پانل های رسی عبارتند از:
1.عایق بندی صوتی

2.عدم نیاز به کارگر حرفه¬ای جهت نصب
اجرای سیتم نمای خشک در ابتدا نیاز به مطالعات مهندسی دارد و به غیر از مهندسین ناظر پروژه، پرسنل اجرایی دیگر می توانند کارگران ساده آموزش دیده باشند. از آنجا که در این سیستم اجرای نما، نصب قطعات نما و ریل¬ها طبق نقشه اجرا می-شود بنابراین اجرای این سیستم نیاز به کارگر حرفه¬ای ندارد.
3.سرعت اجرای بالا
در نمای خشک به دلیل استفاده از چهارجوب¬های فلزی که خود قالب و الگوی اجرای نما محسوب می¬شوند و نیز به دلیل امکان آماده¬سازی نما در طبقه همکف و عدم استفاده از داربست، سرعت اجرای نما به طور چشمگیری افزایش می¬یابد.
4.عدم ایجاد ضایعات ساختمانی و سرو صدا
در سیستم نمای خشک به دلیل عدم استفاده از ملات و نیز مشخص بودن نقشه های اجرایی و پنل های استاندارد شده میزان ضایعات و نخاله های ساختمانی بسیار کم بوده و اجرای آن بدون سر وصدا انجام می-پذیرد
5 .کاهش اتلاف انرژی
درسیستم نمای خشک ابتدا یک عایق حرارتی به طور مستقل با اتصال مکانیکی یا چسب به بدنه ساختمان محکم می¬شود سپس چهارچوب یا اسکلت نگه¬دارنده که از جنس چوب، فولاد یا آلومینیوم می¬باشد به ساختمان متصل شده تا نمای خشک با رعایت فاصله از عایق حرارتی بر روی چهارچوب نگه¬دارنده قرار گیرد. فضای خالی که بین نما و عایق قرار دارد خود بهترین عایق حرارتی می¬باشد لذا این سیستم نقش بسزایی در کاهش اتلاف انرژی دارد.
6.آسانی اجرا برای ساختمان¬های مرتفع
اجرای این سیستم به دلیل عدم استفاده از ملات، درقسمت¬های مرتفع ساختمان بسیار سریعتر و آسان¬تر از سایر روش های اجرای نما می¬باشد همچنین در این سیستم دسترسی برای مراقبت¬های دوره-ای به خصوص در ساختمان¬های مرتفع وجود دارد ولی این سیستم برای خانه¬های مسکونی کم ارتفاع، پر هزینه است و معمولاً مورد استفاده قرار نمی¬گیرد.
7.امکان ترمیم و نوسازی ساختمان های قدیمی

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
مدیریت

These cases are perfectly simple and easy to distinguish. In a free hour, when our power of choice and when nothing prevents our being.

www.archsite.com